Dissabte, 25 De Febrer De 2017

22/02/2015

Nou sistema de recollida dels residus al Pallars Sobirà

Foto

El municipi de La Guingueta també forma part del nou sistema Porta a Porta (PaP).

Què és i quan comença?

El 17 dabril del 2015 s'inicia la campanya del nou sistema de recollida selectiva Porta a Porta (PaP) al Pallars Sobirà. La Guingueta d'Àneu també formarà part d'aquesta prova pilot que s'impulsa des del Consell Comarcal i que és iniciat des de la Unió Europea mitjançant el projecte SCOW (Selective collection of the organic waste in tourist areas · Recollida selectiva dels residus orgànics a les zones turístiques). SCOW

Com es farà?

Unió Europea

Això vol dir que els pobles triats pel projecte -que seran majoritàriament els situats als fons de les valls- se'n retiraran els contenidors i s'entregarà a cada veí un kit de cubells i bosses. Cada dia s'haurà de treure al carrer el contenidor corresponent a partir de les 22:00h i el servei de recollida passarà cada matí a recollir aquell residu que toca aquell dia. Porta a Porta Concretament:

Dilluns: paper i cartró
Dimarts: orgànica
Dimecres: envasos
Dijous: orgànica i resta
Divendres: vidre
Dissabte: envasos
Diumenge: orgànica

Com afecta al municipi de La Guingueta?

Escaló i La Guingueta són els dos pobles dels quals se'n trauran tots els contenidors. A la resta de pobles de muntanya tot quedarà igual excepte a Estaron on s'hauran d'instal·lar nous contenidors perquè fins ara no n'havien tingut. També s'instal·laran compostadors per minimitzar els residus de rebuig. Precisament Estaron ha format part d'un pla pilot comarcal on fa anys es van instal·lar dos compostadors.

On més s'ha fet el PaP?

Més de 100 municipis de Catalunya ja han implantat aquest sistema amb bons resultats. Podeu veure informació d'aquest sistema en aquesta web que aglutina tots els pobles.Porta a Porta

Des de l'Ajuntament, de la mateixa manera que la resta d'ajuntaments de la comarca, s'ha remarcat la dificultat que representarà aquest canvi tan important, sobretot per dos motius:

1.       El clima hivernal que obstaculitzarà l'arribada del personal del Consell a totes les llars.

2.       El fet que sigui una comarca eminentment turística i amb molta segona residència farà que en períodes de vacances i caps de setmana es multipliqui la producció de residus.

Per què al Pallars Sobirà?

Des de la Unió Europea s'ha diagnosticat que hi ha països o regions on no s'han fet els deures respecte la gestió dels residus. L'Estat Espanyol és un d'ells i és per això que ha rebut una subvenció per ajudar a àrees pilot per començar-lo a desenvolupar. El Pallars Sobirà, com a comarca d'interès turística és una d'elles.

Per què es fa?

L'objectiu és minimitzar els residus i potenciar una altra solució: el compost. Tot el residu orgànic es durà a una nova planta on es farà compost i tot aquest volum ja no anirà a labocador de torn.

Això minimitza el cost i haurà de repercutir finalment en l'abaratiment de la taxa descombraries que paguem entre tots.

Com s'hi ajudarà?

·         A l'estiu es farà un reforç de la recollida de l'orgànica per evitar-ne males olors.

·         Per establiments comercials, hi haurà un reforç del paper i cartró tot l'any.

·         Hi haurà àrees d'emergència amb contenidors.

·         Les deixalleries amplien serveis i horaris: també caps de setmana.